برگزیده
یادواره 98  (سه شنبه 03 ارديبهشت 1398 ، ساعت 10:39)
پیشخوان کتابخانه این هفته با امام زمان (عج)  (چهارشنبه 28 فروردين 1398 ، ساعت 14:24)
بوی مهربانی  (سه شنبه 27 فروردين 1398 ، ساعت 12:20)
ولادت حضرت علی اکبر (ع)  (سه شنبه 27 فروردين 1398 ، ساعت 11:51)
امروز چهارشنبه 04 ارديبهشت 1398 - ساعت 13:52

طرح تلفیقی: سواد رسانه، آمادگی دفاعی و جغرافیا

در سیستم آموزشی عموما با این چالش مواجه ایم که دانش آموزان ما نمی توانند میان اطلاعات و دانشی که در دروس مختلف فرا می گیرند، ارتباط ایجاد کنند و از تحلیل داده ها به یک راه حل منطقی برای پاسخ به مسائل و چالش های موجود در جامعه برسند. برای حل این چالش گروه فرهنگی دبیرستان تلاش می کند تا با همراهی معلمین، موضوعات مرتبط در دروس مختلف را مشخص نماید و طرح درس های مشترک ارائه نمایند. در این طرح درس ها سعی می شود از رویکردهای یادگیری تعاملی که از شیوه های نوین یادگیری است استفاده شود. یکی از این طرح درس ها شامل طرح تلفیقی سواد رسانه، آمادگی دفاعی و جغرافیاست.

موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و جهان، مسئله امنیت و اقتدار و بازنمایی ایران در رسانه های خارجی

اهداف مدرسه

  1. 1.      مطالعه موقعیت استراتژیک کشور ایران در منطقه و جهان و شناخت موقعیت مهم و اثر گذار ایران
  2. 2.      شناخت ایران به عنوان یک قدرت جهانی
  3. 3.      شناخت مولفه های مختلف امنیت پایدار و ارزیابی کشور ایران از لحاظ امنیت و اقتدار
  4. 4.      نشان دادن دشمنی آمریکا به وسیله بازنمایی منفی از ایران در رسانه ها

 

 

1.ابتدا دانش آموزان به گروه های 4 نفره تقسیم می شوند و هر گروه یکی از موضوعات هفت گانه را برای تحقیق انتخاب می کند. این موضوعات طی جلسات هم اندیشی معلمین این سه درس، انتخاب شده اند و در انتخاب آن ها سعی شده تمام ابعاد مسئله در نظر گرفته شود.

2.این موضوعات شامل عناوین زیر است: تاریخچه استعمار / ریشه دشمنی ایران و آمریکا از کجاست؟ چرا ما باید از کشورهایی مانند فلسطین، سوریه، یمن و... حمایت کنیم؟

تعامل ما با کشورهای دیگر ( کشورهای مسلمان و غیر مسلمان) چگونه باید باشد؟

اهمیت اقتدار نظامی ایران چیست؟ آیا بهتر نیست از ابتدا با همه صلح کنیم تا نیاز به افزایش قدرت نظامی هم نباشد؟

نحوه پذیرش کنوانسیون های بین المللی از طرف ایران چگونه باید باشد؟

بازنمایی ایران در رسانه های غربی چگونه است؟

3.بعد از انتخاب موضوع در یک بازه یک هفته ای دانش آموزان فرصت دارند در مورد موضوع انتخابی خودشان تحقیق کنند.

4.در هر گروه تعدادی از دانش آموزان دیدگاه های مثبت و بعضی دیگر دیدگاه های منفی نسبت به موضوعات مطرح شده دارند، آن ها فرصت دارند در یک بازه زمانی دو ساعته با یکدیگر مناظره کنند، هم چنین معلمین راهنما سر گروه ها حاضر می شوند و به بحث و مبادله نظر با آن ها می پردازند.

5.بعد از این مرحله هر یک از معلمین به فراخور موضوعات درسی خود در کلاس حاضر می شوند و در مورد هر موضوع با استفاده از پاورپوینت و فیلم های کوتاه توضیحات بیشتری ارائه می دهند. معلم جغرافیا

 

عنوان : پدافند غیر عامل

اهداف مدرسه

هدف اصلی: شناخت این مسئله که در جهان امروز، اطلاعات تک تک شهروندان با اهمیت هست، چه این اطلاعات در فضای سایبر باشد و چه این اطلاعات، اطلاعات زیستی باشد و باید در تمام این موارد از اطلاعات، حفاظت کنیم.

اهداف فرعی:

1.آشنایی با انواع تهدیدها در حوزه های زیستی و راهکارهای مقابله با آن

2.آشنایی با انواع تهدیدها در حوزه سایبر و راهکارهای مقابله با آن

3.آشنایی با انواع تهدیدها در حوزه اقتصادی و راهکارهای مقابله با آن

 

توضیحات اجرایی (محنوایی)

  1. 1.      دانش آموزان به گروه های 4 نفره تقسیم می شوند و به هر گروه یک کاربرگ داده می شود (کاربرگ در پیوست موجود است). در این کاربرگ تعدادی سوال در مورد یکی از حوزه های زیستی، سایبر و اقتصادی نوشته شده است.
  2. 2.      به هر گروه یک موضوع داده می شود که باید در مورد آن موضوع به سوالات پاسخ دهند.
  3. 3.      بعد از بحث و هم اندیشی اعضای گروه، گروه ها به گروه های 10 تا 12  تقسیم می شوند که در هر یک از این گروه ها تعدادی از اعضای گروه های قبلی قرار دارند. در حال حاضر گروه بزرگتر شامل افرادی است که در حوزه های مختلف به سوالات پاسخ دادند.
  4. 4.      هر یک از معلمین راهنما در گروه های 10 تا 12 نفره  حاضر می شوند و با نشان دادن کلیپ هایی با موضوعات مختلف از جمله (فیلم مستند ادوارد اسنودن، آشنایی با محصولات تراریخته، آشنایی با بیوتروریسم، چالش حریم خصوصی در فضای مجازی، مسائل مربوط به جمعیت و...) به بحث و تبادل نظر با دانش آموزان می پردازند. دانش آموزان باید بتوانند در حوزه های مختلف که در کاربرگ به آن ها پاسخ دادند در این مباحثه شرکت کنند.
  5. 5.      در انتها دانش آموزان پاسخ های قبلی که در کاربرگ وارد کرده بودند را می توانند ویرایش و یا تصحیح نمایند و به معلم راهنما تحویل دهند.

 

عنوان : بررسی چالش های هویت در جامعه ایران

اهداف مدرسه

1.شناخت مولفه های هویت

2.شناخت تفاوت مولفه های  هویت در فضای حقیقی و فضای مجازی

3.آشنایی با زیرمتن و ابعاد بازنمایی هویت در شبکه های اجتماعی

4.آشنایی با مولفه های سبک زندگی نادرست از جمله مصرف گرایی، خود شیفتگی و...

5.آشنایی با مولفه های سبک زندگی صحیح

 

توضیحات اجرایی (محنوایی)

به هر یک از دانش آموزان یک کاربرگ داده می شود، این کاربرگ در باره سبک زندگی شهدا طراحی شده است و در انتهای آن سوالاتی وجود دارد که دانش آموزان باید تفاوت هایی که در حال حاضر در سبک زندگی شان وجود دارد با سبک زندگی شهدا را بنویسند. این کار حدود یک ماه قبل از اجرای طرح درس اصلی و در کلاس آمادگی دفاعی انجام می شود.

در ادامه دانش آموزان به گروه های 2 یا 3 نفره تقسیم می شوند و به هریک از این گروه ها یک کاغذ A3 داده می شود که به شکل یک پیج اینستاگرامی طراحی شده است. ممکن است بعضی از دانش آموزان در اینستاگرام فعال نباشند، به این دانش آموزان اجازه می دهیم تا صفحه دوستانشان را که در فضای واقعی قرار دارد مشاهده کنند و نظرات خود را در قالب کامنت یا پیشنهاد بنویسند.

هر گروه می تواند یک عنوان از مجموعه عناوین زیر انتخاب کند و در هر یک از این موقعیت ها، خود را قرار دهد و صفحه منتسب به این فرد را طوری طراحی کنند که مخاطب و دنبال کننده بیشتری را جذب کند. آن ها می توانند عکس، کپشن و... در این صفحه قرار دهند.  یک سلبریتی/یک میکروسلبریتی/یک مدل حجاب//یک نخبه علمی /یک دختر نوجوان مذهبی

بعد از اینکه صفحات توسط دانش آموزان طراحی شد، آن ها باید در گروه های بزرگتر که از ترکیب دو گروه کوچکتر هست به این سوالات پاسخ دهند: چرا یک سلبریتی یا یک میکروسلبریتی اقدام به انتشار عکس هایی از زندگی روزمره خود در صفحه اینستاگرام می کند؟  چرا افراد، این صفحات را دنبال می کنند؟ چرا یک نخبه علمی فرصت زیادی برای بازنمایی خود و زندگی شخصی اش در این فضا ندارد؟ در ادامه به هر یک از دانش آموزان چندین مقاله داده می شود، این مقالات، مقالاتی هستند که در سایت های معتبر علمی ترجمه و منتشر شده اند و عموما نوشته متفکران انتقادی این حوزه هستند: عناوین بعضی از این مقالات یه این شرح است: «اینستاگرام آن بخش خود شیفته شخصیت شما را دوست دارد،» «به جای اینستاگرام در جستجوهای گوگل ول بچرخید،» «مخترع واقعیت مجازی می گوید همین حالا شبکه های اجتماعی تان را حذف کنید، » «آیا عشق به سلفی ربطی به ایدئواوژی های اقتصادی مان دارد؟» «چگونه خرید پیراهنی گران قیمت می تواند سر آغاز دردسرهای پایان ناپذیر باشد؟»

اعضای گروه بعد از مطالعه هر یک از مقالات با یکدیگر به بحث و گفت و گو می پردازند.

در انتها معلمین راهنما سعی می کنند با حضور در گروه هاو طرح این سوال که سبک زندگی شهدا و سبک زندگی که در حال حاضر در فضای مجازی معرفی می شود چه تفاوت هایی دارد، به هدایت و جمع بندی موضوع می پردازند.

 

 

 

نظرات


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید